0512 54 54 04
Iedereen leert anders

Iedereen leert anders

Iedereen leert anders

Iedereen leert anders

Leerlingen hebben verschillende niveaus en onderwijsbehoeften. Ons onderwijs is aangepast aan de verschillen tussen de kinderen. Differentiatie is de wijze waarop de leerkrachten met de verschillen tussen de leerlingen omgaan. Het doel is om elke leerling een bepaald niveau te laten behalen door te variëren in zaken als instructiewijze en instructietijd. Op ‘t Foarhûs gaan we uit van convergente differentiatie. Bij convergente differentiatie is de klas per vakgebied m.b.t. Taal en Rekenen in drie niveaus verdeeld: een minimumniveau, een basisniveau en een hoger niveau. Hierbij werkt de hele groep aan hetzelfde doel, maar het proces om dit doel te bereiken kan per kind verschillen. Na een klassikale basisinstructie gaat de basisgroep de leerstof zelfstandig verwerken. Voor de beter presterende leerlingen is er een al naar gelang de behoefte een korte instructie, waarna ze snel zelf aan het werk kunnen. Voor hen is er daarnaast ook een aanbod in verrijkingsstof of een plusaanbod. Voor de leerling met meer instructiebehoefte is er dan tijd en ruimte voor een verlengde instructie van de leerkracht. Dit kan in een groepje zijn of individueel. Uitgangspunt bij deze werkwijze is de instructie van de leerkracht. De uitleg, het voordoen, het samen inoefenen en zelfstandig verwerken is een terugkerende cyclus op school. Daarbij werken we o.a. met het Directe Instructie Model.